Nettverkssamling for unge. Trondheim 5-7 Januar

Postet av Stephen Smithurst den 11. Jan 2024

Tre representanter fra NVWFs ungdomsutvalg var påmeldt NIFs nettverkssamling for unge som ble avholdt i Trondheim 5.-7. januar.
De var Tuva L. Knapkøien, Maren Eide Øglænd og Lucas Elvir Luna Ruud.
Dessverre ble både Tuva og Maren syk før samlingen og fikk ikke deltatt, så den eneste fra ungdomsutvalget var Lucas.
Her følger hans oppsummering fra helgen:

Jeg dro opp til Trondheim 08.00 morgen fredag 5 januar for å være med på nettverkssamling for unge. Jeg ankom Trondheim stasjon 16:00. 17:00 var vi på Scandic solsiden hvor vi ble kjent med hverandre. Vi hadde forskjellige bli kjent leker hvor alle fikk prate sammen. Temaet vi skulle snakke om denne helgen var inkludering og integrering i Norsk idrett. Etter noen timer med bli kjent leker hadde forsker Martin Nesse foredrag om inkludering og hvor vi står i norsk idrett. Etter foredraget avsluttet vi dagen med middag på Egon.

Lørdag startet vi dagen med frokost på Scandic Nidelven hvor vi overnattet. Vi møtte opp på møterommet 09.15 for ha foredrag med Zaineb AL-Samari som er idrettspresident. Her snakket hun om hvordan hun opplever utenforskap i norsk idrett. 10:15 kom Kjetil Berntsen fra Norsk Tipping for å snakke om Norsk tipping og hvordan de jobber for inkludering og ikke bare pengespill. Vi hadde også enkle workshops som vi jobbet med sammen. 11:00 kom Mari Kvaale Sletvold som vi hadde en type workshop der hensikten er erfaringsutvikling og inspirasjon i eget verv. Lunsj hadde vi en time etter 12:00 og deretter dro vi på idrettsgallaseminar. Her snakket man om inkludering, integrering i norsk idrett og hvordan sport har gjort mennesker rusfri. Det var mye press på at idretten er for alle uansett bakgrunn, seksuell legning, hudfarge og funksjonshemmede. Vi dro og spiste 17:15 på Olivia før vi tok buss til Trondheim Spektrum hvor vi skulle se på idrettsgallaen. Når idrettsgallaen var over, dro vi tilbake til hotellet hvor vi avsluttet dagen med å spille kort.

Søndag morgen startet vi dagen som sist med frokost før vi dro videre til møterommet hvor Magnus og Linda skulle ha foredrag om KUD (kultur og likestillingsdepartementet) hadde foredrag om hvordan alle barn og unge skal få være med på kultur og idrettsaktiviteter. De snakket om at regjering vil lage en handlingsplan for deltakelse i fritidsaktiviteter for barn og unge. 11:30 før lunsj kom Marianne Kriknes Stenslet og Hege Sand for å ha workshop for oss. Denne workshoppen gikk ut på gjennomslagskraft som kommunikasjon og feedback hos oss ungdommer.

13:45 avsluttet vi samlingen og takket for oss før vi dro videre til flyplassen og reiste hjemover.