Konkurransetrening ifm. Danske mesterskapet kabelwakeboard 2019

Postet av Norges Vannski- og Wakeboard Forbund den 7. Aug 2019

Tirsdag 30.juli reiste utøverne Magnus Marstein Kristiansen, Elias Poppe og Knut Gravdal sammen med deres foreldre Rolf Geir Kristiansen, Berit Marstein, Bendic Poppe, Henning Gravdal og Jocelyn Gravdal til Danmark for å delta og se på det danske mesterskapet i kabelwakeboard. Med seg hadde de også Ella Gaupset og assisterende trener Mathias Veiga. Det ble en tidlig morgen på båten fra Larvik til Hirtshals, men med en god frokostbuffet og godt selskap gikk turen fort.

Fra Hirtshals gikk turen videre nedover til Hvide Sande Kabelpark. Kjøreturen tok ca. tre og en halv time med dansk pølsestopp halvveis. Da vi ankom kabelbanen måtte vi komme oss på plass med bobil, telt og hostel. Da alle var på plass fikk utøverne Magnus, Knut og Elias prøve seg på banen for første gang. Guttene hadde en rask tilvenning og likte banen særdeles godt. Senere på kvelden ble det tid for mat. I den sammenheng tok vi oss en tur inn til Hvide Sande sentrum, hvor vi kikket litt rundt i byen før vi fant oss et sted å spise.

Onsdag 31.juli starter vi dagen med felles frokost i camp DM, etterfulgt av en felles treningsøkt/oppvarming. Oppvarmingen ble styrt av Berit Marstein (tidligere Norges mester i 400m hekk). Etter dette måtte utøverne Magnus, Knut og Elias øve på runnet sitt til kvalifiseringen. Vi delte opp runnet til alle og øvde på kombinasjoner, før vi satt runnet sammen og øvde på hele gjennomføringen. Etter dagens siste treningsøkt, ble det en felles middag på kabelbanens egen restaurant. Senere på kvelden ankommer siste utøver Haakon Aamodt og hans far Rune Aamodt.

Torsdag 1. august startet vi opp dagen som vanlig med en felles frokost, men nå med hele  gjengen samlet. Både utøvere og foreldre. Dagens første treningsøkt var også Haakons første møte med banen, noe som gikk bra med hjelp fra de andre utøverne og trener. Vi fikk også et overraskelsesbesøk av Mona Poppe, moren til Elias. Etter treningsøkten med fokus på guttenes runs til kvalifisering, dro vi inn til byen på sightseeing, is-spising og bading i bølgene. Følgende dro vi tilbake til banen for mer trening. Her hadde vi et fokus på gjennomføring av alles fullstendige run.

Fredag 2. august var dagen for kvalifisering. Utøverne var spente, men rolige ved felles frokost. Støtteapparatet hadde dog litt høyere skuldre. Kl 13 var det “riders meeting” som måtte tolkes til utøverne av trener i etterkant. Kl 14 kjører vi i gang første gruppe til kvalifisering, med Knut og tre andre danske utøvere. Knut gikk til LCQ (last chance qualification). Neste gruppe bestod av Magnus, Haakon, Elias og en dansk utøver. Her gikk Magnus og Haakon rett til finalen, mens Elias måtte kjøre LCQ med Knut og to andre danske utøvere.

Dommerpanelet fikk seg en overraskelse da de norske guttene gjorde air-tricks, noe som førte til litt surr i dømmingen. Assisterende trener, med hjelp fra hovedtrener David på telefon, fikk klarnet opp i dømmingen. Som mange nasjonale mesterskap ble tidsprogrammet forskjøvet og ventetiden lang. LCQ skulle i utgangspunktet kjøres i gang for boys-klassen kl 18, men ble forskjøvet til kl 20. Utøverne var slitene av ventetiden og ville helst få kjørt ferdig. I LCQ gikk Elias og Knut videre til finalen, noe som førte til høy jubel blant utøverne, støtteapparatet og treneren. Fire norske utøvere i finalen til det danske mesterskap måtte feires, og dette gjorde vi med et herlig grillmåltid rundt campen.

Så var det tid for finaledagen lørdag 3. august. Som vanlig samlet vi oss rundt campen til frokost. Forholdene lå til rette for et spennende mesterskap. Knut, Haakon, Magnus og Elias  hadde finaleformen på plass og etter en oppvarming og prat med trener var de klare til å kjøre finale kl 14. I finalen i boys-klassen med fire norske og to danske utøvere, kjørte både de norske og de danske utøverne veldig bra. De norske stilte noe sterkere da de i tillegg til  kicker, rails og godt planlagte runs hadde air-tricks i boks. 1. plassen gikk til Magnus, 2. plassen gikk til Elias og 3. plassen gikk til Haakon. Knut var den eneste i boys-klassen som gjorde en veldig høy og pen blind judge. Da finalen var over, tok vi oss en velfortjent avkobling med bading og lek i bølgene. Kl 19 var det tid for premieutdeling. Etter premieutdelingen pakket vi ned campen og avsluttet turen med en felles hyggelig middag.